Digitaal invullen klik op → Digitaal invullen van uw kerkelijke bijdrage
U beslist zelf welke vrijwillige bijdrage u aan de ‘Kerkelijke Bijdrage 2025’ wilt geven, die in de meeste situaties (deels) aftrekbaar is van de belastingen. De meest efficiënte manier is als u gebruik maakt van de automatische incasso, waarbij het Kerkelijk Bureau dan het bedrag in de door u aangegeven maand(en) incasseert. Net als vorig jaar kunt u uw toezegging via de website inbrengen, of gebruik maken van de bijgevoegde acceptgiro. Over een aantal dagen wordt het toezeggingsformulier weer bij u opgehaald. Net als de voorgaande jaren kunt u hiervoor de envelop gebruiken waarin u het formulier ontvangen heeft.
Incassodata voor 2025: 16 febr., 26 febr., 28 mrt., 29 apr., 27 mei, 27 juni, 29 juli, 27 aug., 27 sept., 28 okt., 29 nov. en 27 dec.
Dit jaar is het ook weer mogelijk om de toezegging voor de kerkelijke bijdrage via internet op te geven. Dit kan via de computer, laptop, tablet of smartphone. In slechts een paar stappen kunt u de toezegging doorgeven. Het voordeel voor onze gemeente is dat de verwerking veel minder tijd kost.
De beschrijving hier van zit ook in de aanbiedingsenvelop.
Wist u dat er steeds meer gemeenteleden kiezen voor een periodieke schenking? Belastingtechnisch gezien is dat een gunstige regeling, want het is mogelijk om het gehele bedrag van uw bijdrage af te trekken van de inkomstenbelasting (dus zonder drempels van 1% of niet meer dan 10% van uw verzamelinkomen). Dat kan alleen, als u zich verplicht om tenminste vijf jaar lang een vaststaand bedrag aan de Hervormde Gemeente over te maken. Het is aan u of u eens per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar een gift overmaakt. Ook de hoogte van uw periodieke schenking bepaalt u zelf.
Voorheen mocht u een periodieke gift alleen aftrekken als u deze had vastgelegd bij de notaris. Bij periodieke giften vanaf 2014 hoeft dit niet meer. U kunt kiezen of u de gift via de notaris wil vastleggen of via een schriftelijke overeenkomst met de Hervormde Gemeente. U vindt een voorbeeld van deze schriftelijke overeenkomst op de site van de Belastingdienst:
ANBI-nummer Hervormde Gemeente Putten
Voor uw jaarlijkse belastingaangifte heeft u bij het opgeven van giften ook het ANBI-nummer van onze gemeente nodig.
Het ANBI-nummer van de Hervormde Gemeente Putten is 002717281.
U kunt uw bijdrage overmaken op rekening van CvK Hervormde Gemeente Kerkelijke Bijdrage.
IBAN-nummer: NL21 RABO 0373727194.
Voor vragen kunt u terecht bij de medewerkers van het Kerkelijk Bureau.
De kerkbode "Rondom het Woord" verschijnt wekelijks en is een officieel orgaan van de Hervormde Gemeente te Putten.
Verschijningsdata kerkbode 2024
Verschijningsdata kerkbode 2025
Eindredactie
Ds. H.P. Brendeke Lage Engweg 13 3882 BC Putten
Tel (0341)753401 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Kopij
Uiterlijk maandagmorgen vóór 12:00 uur bij de administratie bezorgen, bij voorkeur via het volgende email-adres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Advertenties
Opgave, eveneens maandagmorgen vóór 12:00 uur bij de administratie bezorgen, bij voorkeur via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Abonnementenadministratie 'Rondom het Woord'
Aanmeldingen, mutaties of beëindiging van een abonnement op 'Rondom het Woord' kunt u het beste doorgeven via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
of u kunt het doorgeven tijdens de openingstijden van het Kerkelijk Bureau.
Abonnementsprijs vanaf 2022
€ 37,50 per jaar
€ 47,50 postabonnement
Bankrekening 'Rondom het Woord'
Het bankrekeningnummer dat u kunt gebruiken voor het overmaken van het abonnementsgeld is:
IBAN: NL 62 RABO 0373727232 t.n.v. Adm. 'Rondom het Woord'
Bezorging
Wijziging van tijdstip melden klacht bezorging kerkbode per 1 mrt. 2024
Wekelijks (m.u.v. de vakanties) wordt de kerkbode bij u bezorgd voor vrijdag 17.00 uur. Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u dit doorgeven tot vrijdagavond 21.00 uur per mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of per app op 06-82499414. Per telefoon kunt u dit doorgeven op vrijdagavond van 19.00–21.00 uur op telefoonnummer 06-82499414. Er zal dan geregeld worden dat u alsnog de kerkbode krijgt voor de zondag.
U kunt deze gegevens ook vinden in het colofon op de achterzijde van de kerkbode en op www.hervormdputten.nl.
Druk en Afwerking
Reprovinci, www.reprovinci.nl
Denk aan uw kerk
Legaten en erfstellingen
Veel mensen denken na en geven aan hoe na het overlijden hun nalatenschap of een deel daarvan, verdeeld moet worden. Vastlegging in een testament is de manier om zeker te zijn dat de wilsbeschikking wordt uitgevoerd. Volgens de Van Dale betekent testament "In geldige vorm opgemaakte beschikking waarbij iemand wat na zijn of haar dood, met de nalatenschap zal geschieden". De uiterste wil van iemand wordt in een testament opgenomen. In een testament kan ook een nalatenschap aan goede doelen worden vastgelegd.
U kunt geld of bezittingen nalaten aan het Kerkbeheer van de Hervormde Gemeente (P.K.N.) Fontanusplein 2 Putten. Als dat uw wens is, kunt u dat het beste laten vastleggen in uw testament. Daarin mag u ook vermelden dat uw nalatenschap voor een bepaald aspect van het kerkenwerk gebruikt moet worden. U kunt uw kerk op twee manieren in uw testament opnemen: in de vorm van (a) een Legaat of (b) een Erfstelling
ad a) Legaat
Een legaat is een bepaling in uw testament die aangeeft dat een vastgesteld geldbedrag, of een met name genoemd onroerende zaak of roerend goed, bijvoorbeeld een huis of schilderij, nagelaten wordt aan een in het testament genoemde persoon(en) en of organisatie(s)
ad b) Erfstelling
Bij een erfstelling wijst men in het testament één of meer personen en/of instellingen aan, die voor het geheel of voor een evenredig gedeelte van de nalatenschap behoren tot de erfgenamen.
Notaris
Als we spreken over legaten en erfstellingen begeven we ons op het terrein van het erfrecht. Bij een laatste wilsbeschikking is het advies en de toetsing van uw notaris zeer belangrijk. Het is bij wet geregeld dat een notaris uw testament opmaakt. Tijdens het leven kan de inhoud van een testament te allen tijde worden gewijzigd. Na het opmaken van het testament (u krijgt een afschrift) wordt het testament opgeslagen in het Centraal Testamentenregister. Bij het Centraal Testamentenregister kan men na iemands overlijden informeren of en bij welke notaris er een testament is gemaakt Bij de afwikkeling van de nalatenschap vervult de notaris eveneens een belangrijke rol.lees verder
Giften
Giften aan het Kerkbeheer van de Hervormde Gemeente Putten vallen onder Algemeen Nut Beogende Instelling, de zgn. ANBI-regeling en daardoor fiscaal aftrekbaar. Hierbij geldt echter wel een minimum, de zogenaamde drempel. De drempel is 1% van uw drempelinkomen en is minimaal € 60. Naast een minimum geldt eveneens een maximum: 10% van uw drempelinkomen. Het drempelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrek.
Het is mogelijk om het gehele bedrag van uw bijdrage af te kunnen trekken van de inkomstenbelasting (dus zonder drempels van 1% of niet meer dan 10% van uw verzamelinkomen). Dat kan alleen, als u zich verplicht om tenminste vijf jaar lang een vaststaand bedrag aan de Hervormde Gemeente over te maken. Het is aan u of u eens per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar een gift overmaakt. Ook de hoogte van uw periodieke schenking bepaalt u zelf.
Voorheen mocht u een periodieke gift alleen aftrekken als u deze had vastgelegd bij de notaris. Bij periodieke giften vanaf 2014 hoeft dit niet meer. U kunt kiezen of u de gift via de notaris wil vastleggen of via een schriftelijke overeenkomst met de Hervormde Gemeente. U vindt een voorbeeld van deze schriftelijke overeenkomst op de site van de Belastingdienst:
Contante giften zujn niet meer aftrekbaar.
Vanaf 1-1-2021 zijn giften in contanten niet langer fiscaal aftrekbaar.
Maak een gift per bank over als u recht op aftrek wil hebben.
Dit geldt ook voor het betalen van de Kerkelijke Bijdrage.
Voor vragen kunt u terecht bij de medewerkers van het Kerkelijk Bureau.
Het Anbi nummer vind door op deze link te klikken https://www.hervormdputten.nl/anbi
De Algemene Kerkenraad vertrouwt de verzorging van de vermogensrechtelijke aangelegenheden, voor zover niet van diaconale aard, toe aan het College van Kerkrentmeesters. De taak van het College van Kerkrentmeesters is volgens Ordinantie 11 Artikel 2 Lid 7 onder meer :
- het meewerken aan de totstandkoming van het beleidsplan, de begroting en de jaarrekening van de gemeente
- het vaststellen van de materiële behoeften van de gemeente
- het zorgdragen voor de geldwerving
- het zorgdragen voor het beschikbaar zijn van ruimten voor de eredienst en andere activiteiten van de gemeente
- het beheer van de kerkgebouwen, van het kerkelijk centrum en andere eigendommen
- personeelsbeleid (Kerkelijk Bureau medewerkers, kosters, e.d.)
- het bijhouden van de registers van de gemeenteleden en van de doop-, lidmaten en trouwboeken
- het beheren van de archieven van de gemeente
- het beheren van verzekeringspolissen
Beleidsplan Kerkbeheer 2023-2026
De ouderlingen-kerkrentmeester worden gekozen door de belijdende leden van de wijkkerkenraden. Elke wijkkerkenraad heeft 2 ouderlingen-kerkrentmeester. De kerkrentmeesters die geen ouderling zijn, worden door de kerkenraad uit de leden van de gemeente benoemd nadat hun namen zijn voorgedragen aan de gemeente om haar goedkeuring te verkrijgen. Voor hen geldt dezelfde zittingstijd als de ouderlingen-kerkrentmeester. De meerderheid van het College van Kerkrentmeesters dient te bestaan uit ouderlingen-kerkrentmeester. Het College van Kerkrentmeesters wijst uit zijn midden een voorzitter, secretaris en een penningmeester aan. De voorzitter is een van de ouderlingen-kerkrentmeesters.
Dagelijks Bestuur
N. van Lindenberg (voorzitter), E. Polhoud (secretaris), H. Bleijenberg (penningmeester)
vacant (algemeen adjunct)
Commissie Algemene, Personele en Juridische Zaken
J.E. Remijn en H.Torsius
Financiële commissie
A. Beijer, H. Bleijenberg, C.W. Nagel en M. Oussoren
Technische commissie
R . van Dasselaar, T. Grevengoed, H. Grift, A. de Lange, A. Knoppert en G.G. Aalten.
De Aker commissie
A. Beijer, J.E. Remijn en H. Vlijm
Orgel en Koren commissie
B. v.d. Berg
Commissie BHV en Veiligheid
J.H. Hagen, A. v.d. Bor en G. Stoffer
Kerkomroep en Geluidszaken
E. Bos, M. Lubbertsen, A. v.d. Beek, W. Hol, B. v.d. Hazel en M. v.d. Langemheen
De Snuffelhal
J. v.d. Bor, Henk Kruithof, J. Verhoef, Hennie Kruithof, W. Loedeman, E. Grift en W. v.d. Langemheen
Kostersoverleg
J.H. Hagen
naast de kosters: R. van Dasselaar (TechCie) N. van Lindenberg (voorzitter)
Website en Archiefcommissie
WebsiteCie: C. Bos, J. Verhoef, M. Lubbertsen, G.J. Lubbertsen en M. Kleijer
Digitaal archief: C. Bos
Archiefcommissie: E. Kous en W. Kleijer
Commissie Vrijwilligers / Volonti
G.G. Aalten en H. Torsius
Commissie Public Relations
E. Polhoud
IBAN: NL43 RABO 0373727186 t.n.v. CvK Herv. Gem. Putten
Openingstijden kerkelijk bureau
Op dinsdag ochtend van 9.00 - 12.00 uur zijn wij open
Wij zijn telefonisch bereikbaar op de maandagochtend, dinsdagochtend en donderdagochtend van 9.00 – 12.00 uur op ons telefoonnummer 0341-351102. Wilt u op een ander moment iets doorgeven aan het kerkelijk bureau dan kan dat via het mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Bestellen collectebonnen
Via de site van onze gemeente https://site.skgcollect.nl/36/ kunt u uw collectebonnen bestellen en worden deze bij u thuisbezorgd. Bestelt u uw collectebonnen vóór dinsdagochtend 8.00 uur dan heeft u ze op tijd in huis voor de zondag!
Kopij voor de kerkbode kan per mail (dit heeft de voorkeur) naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of in de brievenbus van het Kerkelijk Bureau.
Veel gemeenteleden weten het Kerkelijk Bureau (KB), dat gevestigd is in De Aker, gelukkig wel te vinden. Hierbij willen we de medewerkers van het KB aan u voorstellen:
Petra Bakker: haar werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het beheren van het ledensysteem en alles wat daarmee samenhangt. Dit houdt onder andere in:
- verwerken van meldingen van geboorte, doop, overlijden, belijdenis en huwelijk;
- in-, uit-, en overschrijvingen van leden;
- het verzorgen van attestaties/doopbewijzen;
- verwerken van adreswijzigingen;
- financiële zaken die gerelateerd zijn aan gemeenteleden. Denkt u hierbij aan de actie Kerkbalans, waaronder het verwerken van toezeggingen en ontvangen termijnen, het abonnementsgeld van de kerkbode Rondom Het Woord, de solidariteitskas en de bijdrage voor de kerktelefoon.
Voor al deze zaken (en nog vele andere) is Petra het aanspreekpunt. Zij is aanwezig op maandag, dinsdagochtend en donderdagochtend.
Carla Nagel neemt tijdelijk het verzorgen van de financiële administratie van de kerk en De Aker op zich. Zij is aanwezig op maandagochtend en donderdagochtend Alles wat maar enigszins te maken heeft met cijfers, is voor Carla. Hierbij kunt u denken aan:
- het opstellen van tussentijdse financiële overzichten en het meewerken aan het samenstellen van jaarrekening en begroting;
- het verwerken van facturen en het opstellen van nota’s;
- het verzorgen van betalingen van facturen;
- de salarisadministratie (inclusief traktementen);
- het beheren van de verzekeringsportefeuille en de huur- en pachtcontracten.
Hetty Daudeij-van de Kamp pakt de secretariële zaken op. Dinsdagochtend is haar vaste werkdag op het KB. Haar voornaamste taken zijn:
- het ondersteunen van Kerkbeheer;
- het voorbereiden en notuleren van vergaderingen van het College van Kerkrentmeesters;
- het uitvoeren van diverse bijkomende taken.
Ilse Ruiter-van den Bor houdt zich bezig met de samenstelling en opmaak van de kerkbode en zij verricht deze werkzaamheden vanuit huis.
Tijdens de openingsochtend (dinsdagochtend van 9.00 – 12.00 uur en op afspraak) bent u van harte welkom aan Fontanusplein 2. U kunt bij ons terecht voor:
- Het kopen van collectebonnen. Deze zijn te verkrijgen in diverse waarden: € 13,- (20 x € 0,65), € 26,- (20 x € 1,30), € 40,- (20 x € 2,-) en € 50,- (10 x € 5,- of 5 x € 10,-). Wist u dat u de collectebonnen ook digitaal kunt bestellen? Via www.hervormdputten.nl kunt u ze aanvragen en betalen en dan worden ze thuis bij u bezorgd.
- Kaarten die worden verkocht in de hal, hebben als doel de zending.
- Voor het bestellen van CD’s en DVD's van kerkdiensten ga naar bestellingen
- Aanvragen verzoekplaatjes voor ‘Putten uit de Bron’.
Zoals u inmiddels begrijpt, gebeurt er veel op het KB. Het belangrijkste is hierboven genoemd; er zijn nog zoveel (voor velen onzichtbare) andere dingen die er gebeuren bij een grote gemeente als Putten. Dit kunnen wij niet allemaal zelf; we zouden alle vrijwilligers tekort doen die zoveel werk verrichten. Het vele kopieerwerk, dat soms ook nog gevouwen of gesneden moet worden, het rondbrengen van post, het maken van de kinderboekjes... Zo zijn we er mét elkaar, vóór elkaar.
De medewerkers van het KB staan in dienst van de kerk en dienstbaar wil zijn aan haar gemeenteleden. Weet u dan ook van harte welkom op het KB!