Als diaconie van de hervormde gemeente Putten willen we ook aandacht geven aan het jeugddiaconaat. In principe zijn er twee soorten jeugddiaconaat te onderscheiden: diaconaat dóór jongeren en diaconaat vóór jongeren.
Voor het eerste is al een en ander opgezet. Hieronder volgt een korte beschrijving van wat de twee soorten jeugddiaconaat inhouden. De Jeugdraad is hierin ook betrokken; zij kennen de jongeren het best, en kunnen bepaalde activiteiten coördineren via de leiding van de clubs en verenigingen.
Diaconaat dóór jongeren
Binnen onze hervormde gemeente worden jongeren, tieners en kinderen aangemoedigd en begeleid bij diaconale activiteiten. Vanuit of via de diaconie worden er voorstellen gedaan, denk aan bepaalde goede doelen of het bieden van praktische hulp, die verder door de clubs en verenigingen kunnen worden opgepakt en uitgewerkt. Het doel is eigenlijk tweeledig: jongeren bieden praktische hulp waar de naaste bij gebaat is. Ook de ander mag weten hoe de liefde van Christus doorwerkt in het hart van een gelovige tiener. Het is eigenlijk getuigenis afgeven van je overtuiging, dat je gedreven bent om, vanuit je geloof, je om je naaste te bekommeren. Daarnaast mag het werk ook dienen tot het kennis nemen van de problematiek van de maatschappij, de wereld om ons heen. Het maakt de jongere bewust van het feit dat er nood is in deze wereld.
Momenteel lopen er een aantal zaken die onder deze vorm van jeugddiaconaat geschaard zouden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het collecteren door jongeren in de zangdiensten op de tweede feestdagen, of het halen en brengen van de bewoners van Elim naar de kerkdienst. Verder zijn er veel ideeën, die nog verder uitgewerkt moeten worden. En suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!
Diaconaat vóór jongeren
Er zijn binnen en buiten onze gemeente jongeren die best een steuntje in de rug zouden kunnen gebruiken. Die problemen hebben, bijvoorbeeld met hun gezondheid, met hun thuissituatie, of eenvoudigweg leven in armoede. Juist voor deze doelgroep is deze vorm van jeugddiaconaat bestemd. Andere jongeren uit onze gemeente zouden hierin prima, onder begeleiding, een rol kunnen spelen. Zij staan immers in dezelfde belevingswereld.
Naast deze twee soorten van jeugddiaconaat, wil de diaconie ook graag op bezoek bij de jongeren om hen een en ander te vertellen over wat de diaconie doet, om bekendheid te geven aan dit onderdeel van het kerkenwerk.
Contactpersoon: Gerben van den Hazel
Telefoon: 0630158280
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Diaconaat in Bijbels perspectief
Inleiding
Christus geeft in de samenvatting van de wet aan waar het in het geloof om gaat, namelijk: God liefhebben boven alles en de naaste liefhebben als jezelf. Het diaconaat bestaande in barmhartigheid en gerechtigheid, maakt de liefde tot de naaste concreet in het dienstbetoon aan de ander. Diaconaat is dus Gods-dienst.
In artikel IV van de Kerkorde wordt in het eerste lid bepaald dat de gemeente, daartoe begenadigd door de Geest, is geroepen tot de dienst aan het Woord van God onder andere in het diaconaat, zulks tot opbouw van het lichaam van Christus.
Deze diaconale roeping vervult de gemeente in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid:
- te delen wat haar aan gaven geschonken is;
- te helpen waar geen helper is; en
- te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt
De voorschriften en leefregels die God aan Zijn volk gaf en die in het Oude Testament tot ons komen, worden gekenmerkt door de begrippen barmhartigheid en gerechtigheid. Gods liefde voor mensen krijgt daarin gestalte. Het Nieuwe Testament trekt deze lijnen vanuit het Oude Testament door. In Christus worden deze kernbegrippen vervuld. Zij vinden in Hem hun bron en doel.
Het diaconaat in de gemeente krijgt gestalte in het leven van de leden van de gemeente. Zij worden opgewekt tot onderling dienstbetoon, tot voorbeden en tot de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid in de wereld, als ook in de arbeid die door en onder leiding van de diakenen wordt verricht (artikel 3 lid 3 Ordinantie 8).
Het diaconaat kan kernachtig worden samengevat in drie begrippen: Barmhartigheid, Gerechtigheid en Dienstbetoon.
Barmhartigheid
Barmhartigheid kunnen we het basiswoord noemen voor het hele diaconaat. Het grondwoord voor barmhartigheid is in het oude testament chèsèd, wat kan worden vertaald met goedheid, trouw, barmhartigheid, weldadigheid, loyaliteit, genade. Deze barmhartigheid is niet maar een opwelling van vriendelijkheid, maar is gebaseerd op een onderlinge relatie, waaraan rechten en plichten verbonden zijn. De barmhartigheid van God komt op uit het verbond dat Hij met Israël gesloten heeft: ‘….Gij zult dan weten, dat de HEERE uw God, die God is, die getrouwe God, welke het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben en Zijn geboden houden, tot in duizend geslachten; (Deut. 7 : 9). Bij barmhartigheid gaat het er niet allereerst om wat we voor de ander voelen, maar om wat we voor de ander doen, heel concreet.
In het Nieuwe Testament is barmhartigheid vooral de vertaling van het Griekse woord ‘eleos’. Daarbij gaat het allereerst om de barmhartigheid van God, die aan het licht komt in de gave van zijn Zoon Jezus Christus. Christenen mogen leven van Gods barmhartigheid. Het woord ‘eleos’ kan ook worden vertaald met ‘ontferming’. Net als in het Oude Testament gaat het bij ontferming om daadwerkelijke hulp. Als Bartimeüs tot Jezus roept: ‘Ontferm U over mij’, dan vraagt hij concreet om weer ziende te mogen worden (Mark. 10:47,51).
De dienst der barmhartigheid heeft een eigen plaats in de christelijke gemeente. Zij hoort bij de gaven, die door Christus aan zijn gemeente worden geschonken. ‘Hebben nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is…, die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid’ (Rom. 12: 6,8). ‘Zalig zijn de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden’ (Matth. 5:7).
Gerechtigheid
In de bezinning op de diaconale verantwoordelijkheid krijgt het bijbelse begrip ‘gerechtigheid’ steeds meer aandacht. Daarbij wordt onderstreept, dat diaconaat niet kan volstaan met het betonen van ‘barmhartigheid’, door de menselijke nood in zijn gevolgen te verzachten. We zijn evenzeer geroepen tot het oefenen van gerechtigheid, door de oorzaken van de nood aan te pakken.
Gods gerechtigheid
In de bijbel heeft gerechtigheid te maken met het verbond dat God met het volk Israël gesloten heeft. Gerechtigheid is in de eerste plaats een eigenschap van God. Wat God beloofd heeft in zijn verbond, doet Hij. Gods gerechtigheid is de garantie van het verbond. Israël kan op Hem aan. Op veel plaatsen in de bijbel lezen we dat de gelovigen, die geen helper hebben een beroep doen op Gods reddende gerechtigheid, die bevrijdt en verlost.
Sociale gerechtigheid
Een verbond heeft twee partijen. Aan de andere kant vraagt God aan Zijn volk een leven, dat vol is van gerechtigheid, een leven naar zijn geboden. Daarom heeft God aan Israël zijn wetten gegeven. Wetten die het hele leven omvatten: de relatie met God en de relatie met de medemens, het land en het vee. Eén aspect van dit recht is de sociale wetgeving, de zorg voor de dagloners en personeel, armen en vreemdelingen, wezen en weduwen. Het verbod ziet dus ook op de intermenselijke relaties.
Messiaanse gerechtigheid
In Christus is Gods reddende en straffende gerechtigheid ten volle openbaar geworden. ‘Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem’ (2 Kor. 5: 21). De gelovigen mogen delen in Christus’ gerechtigheid. In hem zijn ze rechtvaardig voor God. Maar deze Messiaanse gerechtigheid zal ook gevolgen hebben voor de schepping en de samenleving.
Dienstknechten der gerechtigheid
Vanuit de verlossing door Christus maakt God ons tot ‘dienstknechten der gerechtigheid’ (Rom.6). God roept de gelovigen op ‘hun leden Gode tot wapens der gerechtigheid’ te stellen, om zo de gerechtigheid van God zichtbaar te maken in de wereld. Ook in het Nieuwe Testament lezen we van sociale gerechtigheid. Jakobus veroordeelt de onbarmhartige rijken, die het loon van arbeiders niet uitbetalen en de rechtvaardigen doden (Jak. 5: 1-6).
Dienstbetoon
Diakonia (dienstbetoon) is het zich ten volle inzetten om de ander te behouden, als het moet ten koste van het eigen leven (zie joh. 12: 24-26). In het evangelie van Markus horen we waar de dienst van Jezus in bestaat: in het offer van Zijn leven. ‘Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen’ ( Mar.10 : 45).
Het bijbelse woord diakonia omvat allerlei zaken die ook bij ons tot diaconaat wordt gerekend:
Het dienen aan de tafel (Hand 6:2);
Hulp aan een gevangene (Fil. vs. 13);
De collecte ten behoeve van de gemeente in Jeruzalem, waar men honger lijdt
(Hand. 11.29, 12:25;
Rom.15:25, 2 Kor. 8:19 e.v.);
Het onderling dienstbetoon in de christelijke gemeente (Op. 2:19);
Het bijbelse dienen bestrijkt echter een veel breder terrein. Niet alleen het zich inzetten met de daad (1 Petr. 4 :11), ook de verkondiging heet diakonia;
De dienst des woords (Hand 6: 4);
De bediening der verzoening (2 kor. 5:18);
Zelfs in het begrip diakonia zijn Woord en daad niet te scheiden!
Liefdedienst
Het is niet mogelijk de diakonia af te grenzen van andere kerkelijke arbeid. Het dienstbetoon ontspringt immers aan dezelfde bron: de liefde van Christus waarin Hij redding zoekt van alles wat verloren is. In het dienen gaat het om de liefde, die door ons en vanuit Christus aan de gemeente en in de wereld wordt bewezen.
De website van Boeldag Putten is opgeheven en de nieuwe website is:
https://www.kringloopdesnuffelhal.nl
Geef
Manieren om te geven
Er zijn verschillende manieren waarop u met uw gift de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten kunt steunen. U kunt zelf een gift overmaken op rekeningnummer: IBAN NL50 RABO 0930 4088 96 t.n.v. Diaconie Hervormde Gemeente te Putten. Ook is het mogelijk te bellen met de secretaris 0341-357247of de penningmeester 0341-269424om de mogelijkheden voor het geven van een gift te bespreken.
1) Periodieke schenking
Een aantal gemeenteleden ondersteunen de diaconie met een periodieke schenking, ook wel een lijfrenteschenking genoemd. Op deze manier zijn uw giften 100% fiscaal aftrekbaar en dat betekent dat de fiscus, afhankelijk van de voor u geldende belastingschijf, tot wel 52% mee betaalt aan de donatie. Op deze manier kunt u meer hulp bieden aan de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten, zonder dat het u extra geld kost. Voorwaarde is wel dat er jaarlijks, voor minimaal vijf jaar, een vast bedrag wordt gegeven.
>> Geef een periodieke schenking
2) Diaconie Hervormde Gemeente van Putten in uw testament
Denkt u erover de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten in uw testament op te nemen?
>> Dat kan via een legaat of erfstelling
Periodieke schenking
Een fiscaal voordelige manier van geven is via een periodieke (notariële) schenking, ook wel lijfrenteschenking genoemd. Deze manier van geven is 100% fiscaal aftrekbaar en dat betekent dat de fiscus, afhankelijk van de voor u geldende belastingschijf, tot wel 52% meebetaalt aan de donatie.
Op deze manier kunt u meer diaconale hulp bieden, zonder dat het u extra geld kost. Voorwaarde is wel dat er jaarlijks, voor minimaal vijf jaar, een vast bedrag wordt gegeven. Ook moet dit vastgelegd worden in een (notariële) akte.
Sinds 1 januari 2014 is het eenvoudiger om de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten structureel te ondersteunen met een periodieke schenking. Tussenkomst van een notaris en het overleggen van uw legitimatiebewijs is als gevolg van nieuwe wetgeving niet langer nodig.
Hoe werkt het?
- U schenkt jaarlijks – dat mag natuurlijk ook in termijnen – een vast bedrag aan de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten.
- U geeft voor minimaal 5 jaar achter elkaar.
- De hoogte van het bedrag bepaalt u zelf.
- Vul de overeenkomsten in, zie website belastingdienst
- Onderteken deze, één exemplaar is voor uw administratie en één exemplaar is voor de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten.
Het is belangrijk dat u beide overeenkomsten aan de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten terug stuurt. Na verwerking en ondertekening ontvangt u één exemplaar van ons retour. Wij zullen de overeenkomst ondermeer van enkele codes voorzien die u later bij uw belastingaangifte moet invullen. U dient deze overeenkomst goed te bewaren in uw administratie, omdat de Belastingdienst u hiernaar kan vragen.
ANBI-regeling
De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten valt onder de ANBI-regeling. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dit betekent dat uw giften en schenkingen binnen de daarvoor geldende regels fiscaal aftrekbaar zijn. Ook betaalt de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten geen successierecht of schenkingsrecht over schenkingen en erfenissen.
Indien er na het doornemen van deze informatie nog vragen zijn, dan kunt u deze stellen aan onze penningmeester of secretaris.
Met een legaat of erfstelling heeft uw nalatenschap toekomst
Wat wilt u nalaten als u er niet meer bent? Dat is een vraag waar de meeste mensen liever niet over nadenken. Toch is het belangrijk om dit te regelen, zodat u zeker weet dat uw nalatenschap daar terechtkomt waar u dat wilt. Veel mensen nemen hun kinderen, echtgenoot/echtgenote en/of familieleden op in hun testament. Maar wist u dat u ook een goed doel op kunt laten nemen?
Als u besluit om een deel van uw nalatenschap te geven aan De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten, dan mag u ervan verzekerd zijn dat uw geld terechtkomt waar het heel hard nodig is: bij hulpbehoevenden die zonder hulp dikwijls 'geen leven' hebben. Uw geld wordt o.a. gebruikt voor hulpverlening dichtbij (zoals tijdelijke ondersteuning van personen, uitdelen van voedselpakketten etc.), maar ook ver weg, door het steunen van diverse projecten. Uw nalatenschap geeft hulpbehoevenden en minder bedeelden een toekomst.
Testament
Als u uw nalatenschap of een gedeelte daarvan wilt bestemmen voor een goed doel, bijvoorbeeld de Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten, is het niet voldoende als u die wens zelf op papier zet. Er is een officieel testament voor nodig, opgemaakt door een notaris. U kunt De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten op twee manieren opnemen in uw testament: als legataris of als erfgenaam.
Legaat
Als u De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten benoemt tot legataris, dan bepaalt u dat De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten uit uw nalatenschap een legaat ontvangt. Dit is een specifiek omschreven bedrag of goed. Wie een legaat ontvangt, heeft verder geen bemoeienis met de afwikkeling van de nalatenschap. Als een legaat aan De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten bestaat uit een materieel goed, dan wordt dat goed verkocht en daardoor omgezet in liquide middelen, anders gezegd: in geld.
Erfgenaam
Bij een erfstelling bepaalt u in uw testament dat De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten, alleen of samen met anderen, erfgenaam van uw nalatenschap wordt. Als er meerdere erfgenamen zijn, hoeven deze niet allemaal in gelijke mate te erven: u kunt zelf bepalen op welk percentage van uw nalatenschap een erfgenaam straks recht heeft. De wet ziet erfgenamen juridisch als opvolgers van de overledene. Ze erven niet alleen de baten, maar ook de lasten. Een erfgenaam is aansprakelijk voor de schulden van de overledene.
Beneficiair aanvaarden
Om te voorkomen dat De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten als erfgenaam aansprakelijk wordt gesteld voor schulden van de overledene die groter zijn dan de baten van de nalatenschap, aanvaardt De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten, zoals de meeste goede doelen, nalatenschappen alleen beneficiair. Beneficiaire aanvaarding betekent eenvoudig gezegd, dat de nalatenschap alleen maar aanvaard hoeft te worden bij een positief saldo, dus alleen als De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten er daadwerkelijk geld aan overhoudt om te besteden aan het Diaconale werk.
Geen successierecht
Als erkend goed doel (ANBI) is De Diaconie van de Hervormde Gemeente te Putten geen successierecht verschuldigd over de verkrijgingen uit nalatenschappen. Uw schenking wordt dus 100 procent gebruikt om hulpbehoevenden en minder bedeelden te ondersteunen.
Indien er na het doornemen van deze informatie nog vragen zijn, dan kunt u deze stellen aan onze penningmeester of secretaris.
Vervoer kerkbezoek
De zorg voor kerkvervoer per auto van gemeenteleden naar de zondagse en door-de-weekse erediensten staat onder verantwoordelijkheid van de diaconie. Het vervoer is bestemd voor gemeenteleden die niet zelfstandig de kerkgebouwen kunnen bereiken. Informatie kunt u inwinnen bij onderstaande diakenen.
U kunt contact opnemen met br. B. Kleiberg tel: 0639172196 hij kan dan vervoer voor u regelen.