Weet u het nog precies? Wanneer is er nu een dienst met klassieke liturgie en wanneer zingen wij nu uit Weerklank? Wanneer staat er nu een sterretje voor de dienst? Waarom wisselt dat sterretje weleens? Hoeveel liederen mogen er precies uit Weerklank worden gezongen? Ook zie je mensen met hun bundel Weerklank de kerk binnenkomen en dan worden er alleen maar psalmen gezongen.

Allemaal redenen om hier met elkaar te proberen wat meer helderheid in te krijgen. Daarom is hier lang over nagedacht door de leden van de wijkkerkenraden en de leden van de AK. Opzet hiervan is om te komen tot heldere en duidelijke afspraken zonder allerlei uitzonderingen en bijzondere situaties. De volgende afspraken zijn gemaakt:

Klassieke diensten

Elke zondagmorgen in de Oude Kerk en zondagavond in de Zuiderkerk worden er tijdens de dienst uitsluitend psalmen gezongen uit de berijming van 1773. Voor de dienst wordt alleen de psalm gezongen die de kinderen op school hebben geleerd. Op de kerkelijke feestdagen worden er voorafgaand aan de dienst een lied of meerdere liederen gezongen die bij de feestdag passen. Bij bijzondere diensten is er ook de mogelijkheid om voorafgaand aan de dienst één of meerdere liederen te zingen. Te denken valt aan diensten van belijdenis en doop, kerk en school, opening en sluiting winterwerk, zendingszondag en bevestiging van ambtsdragers.

Bredere Liturgie

In de overige diensten wordt de bredere liturgie gehanteerd. Dat betekent dat er minimaal vier keer (incl.de voorzang) een psalm wordt gezongen, waarvan er tenminste twee uit de berijming van 1773 en minimaal één lied uit ‘Weerklank’ tijdens de dienst. Wanneer er een beamer in de kerk aanwezig is, kan er ook een lied uit een bundel die past binnen onze hervormd-gereformeerde traditie worden gezongen. Voor de dienst wordt de schoolpsalm en een lied uit ‘Weerklank’ gezongen.

Zoals u ziet, zijn de eerdere afspraken opnieuw geformuleerd met het oog op het geheel van de gemeente. Blij zijn wij dat alle wijkkerkenraden hiermee hebben kunnen instemmen en dat alle predikanten hebben toegezegd hun medewerking hieraan te verlenen. Ook is het al bijna gebruikelijk dat wij gaan staan bij het zingen van de slotzang (na het voorspel van de organist); ook hiermee is ingestemd om dit bij alle diensten te gaan doen. Deze liturgievormen zullen vanaf 1 jan. 2024 worden toegepast.