Tentoonstelling 'Israël onder de loep'

Tot en met 31 okt. is in het Israëlcentrum in Nijkerk de interactieve tentoonstelling 'Israël onder de loep' te beleven.

De toegang is gratis.

Geschikt voor alle leeftijden!

In deze tentoonstelling ben jij de archeoloog en ga je op avontuur. Met een geheime lift reis jij diep onder de oude stad van Jeruzalem. Je komt uit in de grotten waar de meest fantastische ontdekkingen worden gedaan zoals potscherven uit de tijd van koning David en een gebouw uit de tijd van Jezus. Je onderzoekt, je beleeft en je ervaart zelf de wonderlijke geschiedenis van Israël.

In deze tentoonstelling ontdek jij dat de verhalen uit de Bijbel écht waar zijn! Ga mee op ontdekkingsreis in het beloofde land. Maar je bent geen toeschouwer: jij bent in deze tentoonstelling de ontdekkingsreiziger.

“Israël onder de loep” is een unieke belevenis voor het hele gezin.

De tentoonstelling is t/m 31 okt. gratis te bezoeken in het Israëlcentrum aan de Henri Nouwenstraat 34 in Nijkerk. Van maandag t/m vrijdag geopend van 9.30 tot 16.30 uur en op zaterdagen van 10.30 tot 15.30 uur. Gratis parkeren voor de deur! 

Telefoon: 033-2458824.
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Tienereditie geloofsopvoeding – God in mijn leven? (Deel 1)

Psalm 119:105: ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’

Leuk dat je dit leest! Ik hoop dat je vader of moeder of wie dan ook je deze kerkbode in jouw handen heeft gedrukt, want er staat wat in voor jou.

De vakantie is begonnen. Als het goed is, stoppen er tijdelijk een heleboel dingen in je leven waar je normaal gesproken druk mee bent. Gelukkig maar, tijd voor ontspanning. Tijd voor God?

‘Waarom merk ik niets van God in mijn leven?’ is een vraag die ik vaak van jongeren hoor. Misschien heb je dat zelf ook weleens gedacht. Die vraag heeft in ieder geval te maken met twee dingen: (1) God en (2) jouw leven. 

Vrij simpel, maar nu?

Hoe hebben die twee punten met elkaar te maken?

God maakt Zichzelf bekend bij mensen door te spreken, oftewel de Bijbel. Nu komen de twee punten bij elkaar. De Bijbel, Gods Woord, is geschreven aan mensen, dus ook aan jou.

Als jij je afvraagt ‘waarom merk ik niets van God in mijn leven?’ moet jij je ook afvragen ‘welke plek neemt Gods Woord in, in mijn leven?’. Als je wel iets van God wilt merken, maar vervolgens de Bijbel dicht laat, lijk je op iemand die een brief heeft gehad van zijn vriend, maar die brief niet opent en zich tegelijkertijd zit te verbazen waarom zijn vriend niets van zich laat weten. Ps. 119:105 zegt dat Gods Woord een lamp is voor mijn voet en een licht op mijn pad. Met andere woorden, zonder Gods Woord is het donker in mijn leven.

Gods Woord is dus onmisbaar in jouw leven. Toch hoor ik vaak o.a.  twee bezwaren:

(1) Ik vind de Bijbel te moeilijk om te lezen en

(2) ik heb geen tijd om de Bijbel te lezen.

(1) De Bijbel is inderdaad vaak moeilijk om te lezen, laat staan altijd te begrijpen. Dat vindt de dominee ook en toch is dat geen reden om de Bijbel niet te lezen, maar juist om de Bijbel wel te lezen!

Tips: gebruik de HSV-studiebijbel, lees je Bijbel samen met een makkelijkere vertaling bijv. de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) of de Bijbel in gewone Taal (BGT), begin met lezen in een evangelie (bijv. het Bijbelboek Johannes) van begin tot einde, gebruik een leesplan, lees met een goede vriend/vriendin hetzelfde Bijbelboek, als je een relatie hebt lees samen een Bijbelboek ook als je niet bij elkaar bent. Tot slot, gebruik het gebed (volgende keer verder uitgewerkt).

(2) Ook dit is herkenbaar, maar niet terecht. Geen tijd hebben voor Gods Woord zegt iets over hoe belangrijk God voor jou is. Vergelijk je schermtijd met je Bijbeltijd. Nu bedoel ik niet per se dat je uren moet Bijbellezen, maar bijvoorbeeld drie uur schermtijd geeft aan dat je tijd zat hebt en best een kwartier kan minderen voor God. Dat vraagt wel discipline. Toch is het resultaat groot. Denk eens na over deze zin:

‘Discipline and desire for God are always in rhythm with each other.’

Tips: bouw een vast moment in je dag voor God net zoals je elke dag, als het goed is, je tandenpoetst (zet aan het begin een wekker, stel herinneringen in), zorg dat je een vaste, fijne en rustige plek hebt zonder afleidingen (bv. een lekkere stoel, koffie/thee, geen telefoon).

1 Petr. 1:25: ‘Maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is.’

De volgende keer deel 2 over gebed en Bijbellezen.

Als je vragen hebt, stuur gerust een appje of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Adwin Steenbergen (jeugdwerkadviseur)

52 Bijbelteksten in een jaar

Midden in de zomervakantie weer de teksten voor komende weken. Laat u bemoedigen door de teksten.

Week 31: (28 juli - 4 aug.)

1 Kor. 13:1

‘Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.’

Week 32 (4- 11 aug.)

Jer. 17:7-8 

‘Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. Hij zal zijn als een boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop. Hij merkt het niet als er hitte komt, zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen.’

Bezoek ds. Andrei Taran en gezin aan Putten

Op zaterdag 27 juli a.s. hoopt de voorganger uit Causeni in Moldavië, ds. Andrei Taran met zijn vrouw Doina en twee kinderen (Andreea en Bogdan) voor een week naar Putten te komen. Wij hebben als Stichting Putten-Roemenië-Moldavië goede en warme contacten met Andrei en Doina en worden altijd zeer hartelijk ontvangen. Het najaarstransport vanuit Putten wordt verdeeld door Andrei vanuit de opslag bij de kerk in Causeni. Op zondag zijn wij daar te gast in de kerk en brengen de groeten over uit Putten en zingen we een lied. Op zondag 28 juli hopen Andrei en zijn gezin aanwezig te zijn in de ochtenddienst van de Oude Kerk en de groeten van de gemeente in Moldavië over te brengen. ‘s Avonds hopen we met hen de zangdienst bij de Zuiderkerk te bezoeken.

Van harte welkom in deze diensten. We hopen ze een fijne en ontspannen week te kunnen bieden als onze gasten in Putten waar zij en wij erg naar uitkijken.

Hartelijke groet namens SPRM, 

Wijmie Rozendaal

We denken ook aan en leven mee met de zieken thuis en zij die in zorg- of verpleeg­centra verblijven. We dragen u allen op in ons gebed. In tijden van ziekte, zorg en verdriet mogen we ons vertrouwen stellen op de Heere onze God. Ons leven is in Zijn hand. Lied 512 uit Weerklank zingt over Gods goedheid en Zijn zorg.

Ons leven Heer, is in Uw hand,

ligt als een stroom door dorstig land,

gevoed, gelaafd aan Uwe bronnen;

U bent Uw werk in ons begonnen.

Is onze weg geen effen baan,

toch gaat het op Uw toekomst aan;

wij erven aan het eind der tocht

het land zo lang door ons gezocht.

Al zien de mensen het soms niet,

U weet, o God, van ons verdriet;

de donkerheid, de vele vragen,

wij kunnen het alleen niet dragen.

Maar, trouwe Vader van omhoog,

hoe gunstrijk ziet op ons Uw oog,

U helpt ons Zelf: wij houden stand,

als wij het geven in Uw hand.

O God, wat bent U eindloos goed

voor ieder die belijden moet:

het goede, Heer, op al mijn wegen,

heb ik van U alleen gekregen

en wat ik slecht acht, mijn ellend’,

het is, o God, bij U bekend,

ik mag het zeker weten Heer,

dat U ’t voor mij ten beste keert.
Barend Kieft

 Geef de pen door

Willem, bedankt voor de pen.

Mijn naam is Henri Heimensen en ik ben 36 jaar oud.

Ik ben geboren in een fijn gezin aan de Halvinkhuizerweg 41.

Ik heb een zus (Marielle), een broertje (Gijsbert) en twee zusjes (Jolinda en Sanne) en met mijn vader en moeder zijn wij met z’n zevenen.

Mijn ouders hebben mij opgevoed met de Bijbel en het geloof en daar ben ik erg dankbaar voor. Ik heb deze tijd ook als enorm fijn ervaren en kijk hier heel fijn op terug!  

Veertien jaar geleden ben ik getrouwd met mijn vrouw Annet. Wij hebben inmiddels drie kinderen mogen krijgen (twee dochters en een zoon).

Onze oudste dochter is Tessa, 8 jaar oud. Daarna kregen wij nog een dochter Sara; zij is inmiddels 7 jaar oud. Vervolgens kregen wij een zoon, Willem; hij is 2 jaar oud.

Sara is het eerste halfjaar erg ziek geweest; vooral toen besefte ik weer dat gezondheid niet vanzelfsprekend is en dat wij als mensen erg klein en afhankelijk zijn!

Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en is ze er weer helemaal bovenop gekomen.

Wij wonen met veel plezier aan de Hellerweg 14 in Putten. 

Van de basisschool ‘Ichthus’ ben ik naar de LTS in Nijkerk gegaan om daar een technische opleiding te volgen.

Vervolgens heb ik een MBO-bouwkunde opleiding gevolgd in Harderwijk en heb ik ‘s avonds mijn aannemersdiploma’s gehaald.

Tien jaar geleden ben ik een aannemersbedrijf gestart (Aannemersbedrijf H. Heimensen BV.) en dit doe ik nog steeds met veel plezier.

In 2017 heb ik na een jaar belijdeniscatechisatie volgen, belijdenis gedaan.  

Wij gaan wekelijks met ons gezin naar de Oude Kerk. Dit heb ik van huis uit meegekregen en daar ben ik ook erg dankbaar voor!

Ik vind dat ook erg belangrijk om dit aan onze kinderen mee te geven, zodat ook zij het fijn vinden om zondags naar de kerk te gaan en dit als een rustdag te ervaren.

Ik geef de pen door aan Stefan van Dalen.

Info van de HGJB

Gespreksmateriaal voor ouders – Ontdek de boekenserie Voorleven 

‘Wat is het waardevol en nodig om als ouders in gesprek te gaan over opvoeden,' vertelt Geraldine van Maanen. Zij doet mee aan een opvoedkring in Barneveld. 'Wij zijn er achter gekomen dat de serie ‘Voorleven’ een positieve impuls aan dat gesprek geeft. Thema’s die zowel pedagogisch als theologisch worden uitgewerkt, zijn we in andere opvoedboekjes niet vaak tegengekomen.' 

Met de serie ‘Voorleven’ biedt de HGJB handvatten voor ouders om samen in gesprek te gaan. Door concrete opdrachten en prikkelende gespreksvragen wordt een open gesprek bevorderd, waarin ouders kunnen leren van elkaar.

Meer weten over ‘Voorleven’?

Ga naar HGJB.nl/Voorleven 

Gebed voor het jeugdwerk 

De HGJB zet zich ervoor in om jongeren van de gemeente bij Christus te brengen. Ze doet dat in afhankelijkheid van God, zonder Wie ons werk geen zin heeft. Daarom vraagt ze om met de volgende onderwerpen mee te bidden.

  • We danken voor alle inzet en betrokkenheid van de vele vrijwilligers in het jeugdwerk in het afgelopen jaar. We bidden dat de komende vakantieperiode een tijd van rust voor hen mag zijn.
  • We danken dat zoveel jongeren meegaan met een HGJB-vakantie. Laten we bidden voor een goede sfeer, opbouwende gesprekken en waardevolle ontmoetingen. We zijn dankbaar voor al die reisleiders die zich inzetten om kinderen, tieners en jongeren een onvergetelijke vakantie te bezorgen.
  • We bidden voor het Vakantie-Bijbel-Werk dat deze zomer gaat draaien. Bid voor de voorbereidingen en dat veel kinderen geraakt mogen worden door het Evangelie.

HGJB zoekt Manager financiën en bedrijfsvoering

Wil jij met jouw expertise op het gebied van financiën en bedrijfsvoering bijdragen aan de groei van jongeren in hun geloofsontwikkeling? Dat komt goed uit want de HGJB is op zoek naar een Manager financiën en bedrijfsvoering.

In deze functie ben je verantwoordelijk voor de financiële aansturing van de organisatie. Je adviseert, ondersteunt en coacht collega’s met jouw expertise. Daarnaast signaleer je kansen en risico’s. Bekijk de hele vacature op HGJB.nl/vacatures

52 Bijbelteksten in een jaar

In de zomervakantie blijven we oefenen met elke week een tekst. Neem het gerust mee op vakantie. Neem ook eens de tijd om in alle rust over een tekst na te denken en te kijken wat God hiermee wil zeggen.

Week 29: Fil. 4:4:

‘Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.’

Week 30: Psalm 91:4:

‘Hij zal u beschutten met Zijn vlerken, onder Zijn vleugels zult u de toevlucht nemen, Zijn trouw is een schild en een pantser.’

Wees niet bevreesd, u kunt rustig komen
als Jezus vraagt Hem tegemoet te gaan.
Hij zal de wilde golven wel betomen,
zelfs op de zee maakt Hij ruim baan.

Wees niet bevreesd; kon Petrus ook niet lopen
op golven, toen de Heere hem tot Zich riep?
Alleen de twijfel in zijn hart geslopen
deed hem het water zien, zo zwart, zo diep.

Wees niet bevreesd, God laat u niet altijd wachten,
Hij grijpt u vast, al slaat de angst u neer.
Geen storm, geen golven breken ooit Zijn krachten,
wees niet bevreesd, IK BEN HET, zegt de Heer’.

Ds A.L. van Zwet

Diensten met klassieke liturgie

In de kerkbode van vorige week heeft u kunnen lezen dat vanaf zondag 7 juli t/m zondag 25 aug. er weer openluchtdiensten zijn bij de Zuiderkerk. De avonddienst in de Zuiderkerk is normaliter een dienst met klassieke liturgie. Daarom is besloten om in bovengenoemde periode de dienst met klassieke liturgie te verplaatsen naar de middagdienst in de Nieuwe Kerk die dan geen bredere liturgie zal hebben in die periode.

52 Bijbelteksten in een jaar

De tekst voor aankomende week is Hebr. 4:12a :

‘Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard’.

52 Bijbelteksten in een jaar

De tekst van week 27 is Rom. 8:31:

‘Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?’

Nieuw interviewtalent gezocht!

Rubriek interview, wat houdt het in?

Zoals u wellicht weet, staat er één keer per maand een interview in de kerkbode.

In deze rubriek interviewen wij gemeenteleden die vrijwilligerswerk doen binnen onze gemeente.

Soms zijn dit bekende werkzaamheden, soms zijn dit werkzaamheden die minder bekend zijn. 

Er wordt veel werk verricht binnen onze gemeente. Door middel van deze rubriek proberen wij ook het minder bekende vrijwilligerswerk onder uw aandacht te brengen.

Lijkt het u/jou leuk om ook gemeenteleden te interviewen en aan deze rubriek mee te werken?

Stuur dan een berichtje aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vacature Voedselbank

De Stichting Voedselbank Harderwijk, Ermelo en Putten is met spoed op zoek naar een

OPERATIONEEL MANAGER

De Operationeel Manager  is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de Voedselbank Harderwijk, Ermelo en Putten en voor het aansturen van een team van coördinatoren en vrijwilligers. De Operationeel Manager is daarnaast adviseur van het bestuur, doet beleidsvoorstellen en doet verslag van diverse overleggen. Tevens onderhoudt de Operationeel Manager contacten met interne- en externe organisaties. De tijdbesteding is circa 12 uur per week.

Meer informatie: Heeft u belangstelling voor deze functie en wilt u meer informatie zoals het functieprofiel? Neem dan contact op met de secretaris van het bestuur, Hans van de Wassenberg via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. We zien uw reactie graag tegemoet.

Deze week wil ik graag dit prachtige lied van Sela meegeven.

Heer wijs mij Uw weg
en leid mij als een kind
dat heel de levensweg
slechts in U richting vindt.
Als mij de moed ontbreekt
om door te gaan,
troost mij dan liefdevol
en moedig mij weer aan.

Heer leer mij Uw weg
die zuiver is en goed.
Uw woord is onderweg
als een lamp voor mijn voet.
Als mij het zicht ontbreekt,
het donker is,
leid mij dan op Uw weg,
de weg die eeuwig is.

Heer leer mij Uw wil
aanvaarden als een kind
dat blindelings en stil
U vertrouwt, vrede vindt.
Als mij de wil ontbreekt
Uw weg te gaan,

Spreek door Uw Woord en Geest

mijn hart en leven aan.

Wim Bos, scriba

Geloofsopvoeding, Gods beloften

2 Kor. 1:20: ‘Immers, zovele beloften van God als er zijn, die zijn in Hem ja en in Hem amen, tot verheerlijking van God door ons.’

De Bijbel is een wonderlijk Boek van God. Dat is waar vanuit veel opzichten, maar hoe bijzonder is het dat God in Zijn Woord beloften heeft opgeschreven! Geen beloften van een mens, maar beloften van God. God is getrouw en Hij zal Zijn Woord houden. Of anders gezegd met de door God ingelegde woorden van Bileam uit Num. 23:19: ‘God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?’

Als wij meer zouden beseffen hoe wonderlijk het is dat God het is Die spreekt en belooft in de Bijbel, zouden we waarschijnlijk ook meer bezig zijn met Zijn Woord. Deze keer hopen we dat besef te vergroten door te focussen op Gods beloften.

Een ander woord voor belofte zou ‘toezegging’ kunnen zijn. Als je een belofte hebt gedaan, heb je iets toegezegd wel of niet te doen. Een belofte onthult iets van diegene die de belofte doet. Zo onthullen Gods beloften Zijn welwillendheid, doel en intentie met ons, met zondaren. Hoe kom je erachter wat God belooft? Op geen andere manier dan door in Zijn Woord te zoeken naar wat Hij beloofd heeft. Lees de Bijbel als een

beloften-boek van God.

Gods beloften vinden is een belangrijke stap, maar is nutteloos als Gods beloften niet gebruikt worden. Gods beloften staan niet voor niets in de Bijbel, maar Gods beloften hebben wij in alles nodig. Gods beloften zijn middelen om te volharden. Net zoals een kind dat lang in de auto moet zitten op weg naar vakantie. De ouders hadden beloofd dat hij of zij elk uur iets lekkers zou krijgen. Dat kind heeft geen hulp nodig om te onthouden dat er bijna een uur voorbij is. Sterker nog, als het te lang duurt, zullen de ouders dat zeker merken. ‘Jullie hebben het toch beloofd!’ zal voor veel ouders niet onbekend in de oren klinken. Hoewel het pleiten op Gods beloften iets anders is dan zeuren om een snoepje, kunnen we wel leren dat Gods beloften gebruikt en beleefd horen te worden. Pleiten op Gods beloften vindt plaats in het gebed. Zonder Gods beloften zouden we geen enkele pleitgrond hebben om onze gebeden voor God uit te storten. Kortom, gebruik Gods beloften in je gebed.

Misschien vraagt iemand zich af of je al Gods beloften wel mag gebruiken. Als je gelooft in de Heere Jezus Christus ontvang je al Gods beloften in Hem. Er zijn veel verschillende soorten beloften, maar allemaal zijn ze ‘ja en amen’ in Jezus Christus. Lees Gods beloften altijd met Christus’ volbrachte werk op je netvlies.

Verwerking

Vraag je kind(eren) wat het betekent als je iets belooft. Verzin met elkaar een voorbeeld waarin je elkaar iets had beloofd. Ben jij je belofte nagekomen?

Bedenk nu met elkaar een belofte die God in de Bijbel heeft gedaan (denk bijv. aan Noach na de zondvloed, Abrahams nageslacht etc.). Is God die belofte nagekomen? En is er een verschil als God iets belooft en als wij iets beloven? Hoe weten we eigenlijk dat God beloften doet?

Lees met elkaar Matth. 11:25-30.

Wat belooft God in dit gedeelte aan ons?

Waarvoor kunnen we God vragen en danken?

Geloof je dat God Zijn beloften houdt?

52 Bijbelteksten in een jaar

De tekst voor deze week is Jes. 40:31:

‘Maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden’.

Ziekte en zorg

Laten we bidden voor allen die het moeilijk hebben, die met zorgen, ziekte en/of verdriet te kampen hebben, van zichzelf of van geliefden. Dat de woorden uit Ps. 139 tot bemoediging mogen zijn. Daar lezen we: HEERE, U doorgrondt en kent mij, U kent mijn zitten en mijn opstaan. Al is er nog geen woord op mijn tong is, zie HEERE, U weet alles. U legt Uw hand op mij.

In de bundel Weerklank wordt deze psalm zo weergegeven:

HEER, Die mij ziet zoals ik ben,
dieper dan ik mijzelf ooit ken,
kent Gij mij, Gij weet waar ik ga,
Gij volgt mij waar ik zit of sta.
Wat mij ten diepste houdt bewogen,
't ligt alles open voor Uw ogen.

Gij zijt zo diep vertrouwd met mij:
wie weet mijn wegen zoals Gij?
Gij kent mijn leven woord voor woord,
Gij hebt mij voor ik spreek gehoord.
Ja overal, op al mijn wegen
en altijd weer komt Gij mij tegen.

Ds. C. Mijderwijk

Kerkbezoek tijdens uw vakantie

Een vakantie in het buitenland is een mooie gelegenheid om kennis te maken met het kerkelijk leven daar. Sinds deze maand biedt kerktijden.nl een gebruiksvriendelijk overzicht van Bijbelgetrouwe gemeenten over de grens.

Gaat u binnenkort op vakantie of voor langere tijd voor stage of werk naar het buitenland en zou u daar een kerkdienst willen bezoeken? Op kerktijden.nl vindt u onder de button Buitenland een overzicht van ruim 1100 Bijbelgetrouwe gemeenten over de grens. (www.kerktijden.nl/buitenland/). Ook is er informatie over Nederlandstalige kerkdiensten in het buitenland te vinden. Op een kaart kunt u zien waar in uw omgeving deze gemeenten zich precies bevinden. Als een gemeente over een eigen website beschikt, kunt u daar actuele informatie over kerktijden en contactpersonen vinden

Rubriek This is my song/my book 

Ik ben Reina Doppenberg, geboren en getogen in Putten. Ik ben getrouwd met Steven. Aan mij is gevraagd om een stukje te schrijven voor deze rubriek. Zelf haal ik mijn vreugde en kracht uit de psalmen en daarom zing ik ze graag. Daarnaast luister ik graag naar de prachtige liederen van Sela. Koormuziek vind ik ook prachtig, al met al keuze genoeg.

Als je mij vraagt welk lied eruit springt voor mij dan is dat op het moment het lied ‘Zo lief had God de Vader ons’ (OTH13). Als je de tekst op je laat inwerken, besef je pas wat een liefdevolle Vader we hebben, dat Hij Zijn Zoon zond voor mij /ons naar deze wereld. Hij droeg onze zonden naar het kruis en Zijn lijden en sterven bracht ons het leven. Dan kunnen we toch alleen maar roemen in deze Heer, onze opgestane Heiland, zodat we iedere zondag in Zijn huis Hem mogen grootmaken en samen de psalmen/liederen mogen zingen tot eer van Hem. Mijn lied wil ik graag met jullie delen. 

Zo lief had God de Vader ons,
dat Hij Zijn eigen Zoon zond
tot heil van ons gebroken hart,
omdat Hij ons zo kostbaar vond.
Hoe diep en schrijnend was Gods pijn
toen Hij Zijn Zoon zo lijden zag;
toch is het Jezus' bloed dat ons
weer dicht in Zijn nabijheid bracht.

O zie de mens daar aan het kruis,
met al mijn schuld beladen;
beschaamd hoor ik mijn eigen stem
Hem loochenen en smaden.
Het was mijn zonde die Hij droeg,
totdat Hij riep: 'Het is volbracht!';
Zijn laatste adem bracht mij hoop,
Zijn sterven werd mijn levenskracht.

Ik roem niet meer in eigen kracht,
in gaven, in wat wijsheid is;
ik roem alleen nog in de Heer,
Zijn dood en Zijn verrijzenis.
Hoe zou ik delen in Zijn loon,
de zege die Hij heeft behaald?
Maar dit weet ik met heel mijn hart:
Zijn offer heeft mijn schuld betaald.

Graag geef ik de rubriek door aan mijn schoondochter Willemien Doppenberg. 

Ze vindt de liederen van Sela ook prachtig, misschien dat ze er een lied uitlicht. 

52 Bijbelteksten in een jaar

De tekst voor aankomende week is 2 Kor. 5:7 :

‘Want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwen.’

Info van de HGJB

GZB, HGJB en IZB bieden gratis Zomergezinsboekje voor gezinnen

Om gezinnen in deze vakantieperiode te helpen om ook elke dag samen tijd voor God te nemen, hebben de GZB, HGJB en IZB een Zomergezinsboekje gemaakt voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Het thema van dit jaar is ‘handig’.

Van maandag t/m zaterdag staat er elke dag een Bijbelverhaal, een aantal liederen, iets om over door te praten, een aanmoediging om te bidden, een activiteit om als gezin te doen en een puzzel. Daarnaast delen kinderen dichtbij en ver weg in het Zomergezinsboekje hun verhaal. Voor de zondag is er een bijzondere opdracht.

Het Zomergezinsboekje is gratis te bestellen via zomergezinsboekje.nl

Gebed voor het jeugdwerk 

De HGJB zet zich ervoor in om jongeren van de gemeente bij Christus te brengen. Ze doet dat in afhankelijkheid van God, zonder wie ons werk geen zin heeft. Daarom vraagt ze om met de volgende onderwerpen mee te bidden.

  • We danken voor alle kinderen, tieners en jongeren die deel uitmaken van de gemeente. We bidden voor manieren om goed in contact te blijven met hen, dat zij zich daadwerkelijk gezien weten.
  • We danken voor de reisleiders die zich deze zomer inzetten om kinderen, tieners en jongeren een impactvolle vakantie te geven. We bidden voor een goed verloop van de voorbereidingen op de HGJB-vakanties.
  • We danken voor alle mensen die zich inzetten voor het Vakantie Bijbel Werk. We bidden ook voor hen, dat hun werkzaamheden worden gezegend. Ook bidden we voor de kinderen die een VBW bezoeken, dat zij ervaren dat de kerk oog en hart voor hen heeft.
  • We bidden voor alle voorbereidingen voor het nieuwe jeugdwerkseizoen. We bidden voor enthousiasme en een goede voorbereiding voor alle jeugdwerkleiders.

De HGJB zoekt reisleiders voor komende zomer

De HGJB zoekt nog reisleiders voor de HGJB-vakanties! Ken of ben jij een jongere die dit goed zou kunnen? Het leiden van een reis is een onvergetelijke ervaring. Waarom? Omdat je samen met de kinderen, tieners of jongeren leuke activiteiten doet en goede gesprekken hebt over het geloof. De HGJB begeleidt jou en je team voor en tijdens de vakantie. Zo sta je er niet alleen voor. Kijk voor meer informatie op HGJB.nl/reisleiding

Bij de diensten

We mogen terugkijken op een rijke gezegende zondag, waar het Woord en het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend mochten worden. Voor de drie diensten rondom het Heilig Avondmaal maak ik altijd een drieluik om aan te geven dat deze diensten bij elkaar horen. We lieten ons deze keer leiden door de brief van Paulus aan de Romeinen, met als thema’s: Leven door de Geest, Leven bij de Bron en Leven van genade. Zo mochten we bemoedigd en versterkt worden in ons geloof. Een gemeentelid sprak mij na afloop van de diensten aan en zei wat een mooie liederen hebben we gezongen. Bij mij kwam het lied “Gena van God, hoe loof ik u” zomaar in mij naar boven. En inderdaad dit lied had ook mooi gepast als slotlied. Een prachtig lied, we hebben het thuis nog even opgezocht en beluisterd. Hierbij de tekst van het lied, Weerklank lied 484:

1 Gena van God, hoe loof ik U,
voor redding onverdiend.
Verloren eens, gevonden nu,
een blinde die mag zien.

2 Genade toonde mij mijn schuld

en heeft mij vrijgekocht.
Gena heeft mij met dank vervuld,
toen ik geloven mocht.

3 Door veel gevaren ging mijn reis,
door tegenspoed en kruis.
Genade heeft mij steeds geleid,
genade brengt mij thuis.

4 Ja, als dit hart, dit vlees bezwijkt
na deze levenstijd,
zal ik beërven in Gods rijk
de eeuwige zaligheid.

Ds. C Mijderwijk

Uitslag examens

Afgelopen woensdag 12 juni was het dan zover. De uitslagen van de landelijke examens. Voor heel wat jongeren kon de vlag uit. Van harte gefeliciteerd! Er is reden voor dankbaarheid wanneer alle inspanning werd bekroond. Wanneer je niet of nog niet slaagde, dan betekent dat ongetwijfeld een forse teleurstelling en die tijd nodig heeft om te verwerken. Gelukkig dat God ook wil weten van onze vragen en teleurstellingen. Voor eventueel herexamen wensen we jullie alles toe wat nodig is, voor een hernieuwde inspanning op korte termijn. En wanneer het dit jaar niet lukte, dan wensen we jullie na een hopelijk toch goede vakantie, de moed om volgend jaar uitgerust een nieuwe poging te wagen, om te ontdekken dat ook de omwegen met God altijd ergens toe leiden. Heel veel sterkte! Voor jullie allen geldt hoe nu verder? Voor de een zal dit duidelijk zijn, voor de ander nog onduidelijk. Probeer in alle keuzes die je moet maken (de keuze van een vervolgopleiding, het zoeken van werk enz.) de Heere te betrekken. Hij weet het beste wat goed voor jou is. Hij heeft het beste met je voor! In Spr. 3:6 staat: ‘Ken Hem in al je wegen, dan zal Hij je paden rechtmaken.’ Ook de paden die voor jouw gevoel soms zo krom zijn.

Geef de pen door

Hey hey,

En toen kreeg ik de pen. Dank je wel, Tim. We kennen elkaar van vroeger en nu komen we elkaar weer tegen op het schoolplein. 


Ik ben Willem van Esveld en gelukkig getrouwd met Gerjanne. Geboren, opgegroeid en getrouwd in Nijkerk.

Toen het huis naast mijn schoonouders te koop kwam, zijn we in Putten (bijna Huinen) beland, ruim drie jaar geleden. Dit is zeer praktisch, omdat Gerjanne in maatschap zit met haar ouders in het melkveebedrijf. Hier ben ik dan ook vaak te vinden, want er is altijd wat te doen.

Met onze dochters Lydia en Iris én hond Laika wil de planning nog wel eens flexibel zijn. 

Zelf werk in de bouw bij een architectenbureau als tekenaar. In m’n vrije tijd ga ik graag het veld in met de hond als jager/natuurbeheerder. Mooi om te zien dat je de aantallen vossen en kraaien beheert en de broedsuccessen van de kievit en grutto beter worden. De zon zien opkomen als het nog veel te koud en veel te vroeg is, verveelt nooit.

Met betrekking tot het geloof hoop ik de ogen van m’n dochter te erven: geloven als een kind, prachtig!

Ik geef de pen door aan Henri Heimensen. Hem spreek ik wekelijks bij de jachthondentraining.