Gemeenteavond 15 februari

Van 15.02.2016 20:00 tot 15.02.2016 22:00
Bij De Aker
Categorieën: De gemeente

Nu vast noemen we dat in het kader van Putten uit de bron de eerstvolgende gemeenteavond gepland is op maandag 15 februari a.s. Zoals bekend komen in dit bezinningstraject rond het nieuwe beleidsplan in de loop van dit jaar drie thema’s aan de orde: identiteit, eredienst en discipelschap.

Graag nodigen we u uit om op 15 februari Deo volente naar De Aker te komen (aanvang: 20.00 uur). Het gaat dan over de identiteit van Hervormd Putten, over de eigenheid en de roeping van de gemeente. Gaat het daarover, dan komt de gereformeerde belijdenis ter sprake. We hebben dr. P.J. Visser (Amsterdam) bereid gevonden om hierover met ons na te denken. Om te laten zien hoe actueel en vitaal dit belijden is, ook in 2016.

In vervolg op de centrale gemeenteavond van 15 oktober jl. brengen we in de loop van 2016 telkens via een dergelijke centrale gemeente-avond de drie kernnotities van het nieuwe beleidsplan ter sprake. Het gaat dan achtereenvolgens over de thema’s ‘identiteit’, ‘eredienst’ en ‘discipelschap’. In de aanloop naar de gemeenteavond van 15 februari volgt nu het twee deel van de concepttekst over ‘identiteit’.

Wat houdt het in om kerk te zijn die zich beroept op de gereformeerde leer en op de gereformeerde belijdenis? Wat betekent het om van daar uit levende getuigen van Jezus Christus te zijn? Welke vorm kan en mag dat aannemen? Dit zijn vragen die door alle tijden heen steeds weer overwogen en beantwoord dienen te worden, wil het belijden van de kerk en het getuigen zijn van Jezus Christus werkelijk handen en voeten krijgen in een steeds veranderende wereld. Immers, de kerk is niet van, maar staat wel midden in de wereld.

Deze bezinning op eigenheid en roeping lijkt vandaag meer nodig dan ooit. Zowel binnen als buiten de kerk schuiven de panelen snel. Meer dan voorheen ‘kiezen’ gelovigen voor een kerk die bij hen past, en worden ‘van bovenaf’ voorgegeven antwoorden niet zonder meer aangenomen, maar overdacht en bekritiseerd. Hoe nodig is het om als Hervormde Gemeente van Putten juist nu ons gemeente-breed (samen met alle leden) te bezinnen op onze identiteit en roeping.