In het kort
De Hervormde gemeente van Putten is een grote gemeente waarin allerlei vrijwilligerswerk wordt verricht. Het is vaak niet duidelijk wat er allemaal te doen is en wie wat al doet of zou willen doen.
Volonti is een hulpmiddel om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Waarom Volonti?
De term Volonti betekent vrijwilliger of vrijwillig dienst doen en komt uit het Esperanto. Volonti is een computerprogramma waarin zichtbaar is wie wat doet in de gemeente en wie wat voor soort dingen zou willen doen.

We merken dat sommige mensen die actief zijn in de kerk ook nog voor veel andere dingen gevraagd worden. Zo kunnen zij overbelast raken.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die juist helemaal nooit voor iets gevraagd worden, terwijl zij misschien best iets zouden willen doen.
In dit laatste geval is het heel handig om te weten wie bijvoorbeeld graag met z’n handen werkt of wie het juist leuk lijkt om mensen te bezoeken.

Ook is het goed om bij te houden waar iemand al voor gevraagd is. Zo voorkom je dat iemand drie keer achter elkaar voor iets wordt gevraagd, terwijl diegene al heeft aangegeven geen tijd te hebben.

Wat kan Volonti?
  • Vraag en aanbod van kerkenwerk vereenvoudigen en bij elkaar brengen;
  • Commissies, clubs en activiteiten bijhouden;
  • Actieve vrijwilligers koppelen aan een commissie, club of activiteit;
  • Deze gegevens zichtbaar maken op de website van de Hervormde Gemeente.
 Hoe werkt Volonti?
Het team van Volonti helpt andere gemeenteleden bij het zoeken naar iemand om kerkenwerk te doen. Zoekt de Jeugdraad bijvoorbeeld iemand tussen de 20 en 30 jaar om club te geven, dan kan het team adviseren om ‘die en die niet te vragen, want diegene doet al zoveel’ of ‘misschien die of die wel te vragen, want die valt precies in de leeftijdsklasse en diegene vindt het leuk om kinderen over het geloof te vertellen’. Het team van Volonti beslist dus niet wie er voor een bepaalde taak gevraagd wordt, maar kan wel advies geven, zodat er makkelijker en beter gezocht kan worden.

Hoe komt Volonti aan de informatie?
Van ieder lid van de gemeente zijn naam en adresgegevens bekend, net zoals een voetbalclub een overzicht heeft van zijn leden. Deze informatie wordt in het programma Volonti gebruikt en is alleen inzichtelijk voor een paar mensen die hier vertrouwelijk mee omgaan.
Informatie die u bijvoorbeeld geeft aan een ouderling of dominee staat niet in Volonti.

Daarnaast wordt ieder jaar van een groot aantal activiteiten (bv. clubs en commissies) bijgehouden wie er actief in zijn. Zo wordt duidelijk welke gemeenteleden al druk zijn met werk in de gemeente.

Wat missen we nog in Volonti?
We merken dat er nog belangrijke informatie ontbreekt, namelijk: wat vindt u leuk om te doen? We hebben gemerkt dat het bij zo’n grote gemeente als de onze, soms erg moeilijk is om duidelijk te krijgen wie er nu houdt van club geven of wie juist liever de tuin rondom de kerk schoffelt. En de enige die ons kan vertellen wat u leuk vindt, bent u zelf. En daarom zijn er ‘de invulbriefjes’.

De ‘invulbriefjes’
De informatie over wie wat leuk vindt, verkrijgen we via een klein formulier waarop ieder gemeentelid binnen één minuut kan aankruisen wat bij hem of haar past.

Heel belangrijk om te weten is dat invullen van het formulier niet betekent dat u direct voor iets gevraagd wordt. De informatie belandt uiteindelijk in die grote bak met duizenden gemeenteleden, dus de kans dat u voor iets gevraagd wordt blijft klein. Wilt u graag direct wat doen, dan raden wij u aan contact op te nemen met uw wijkouderling.

U heeft zo’n ‘invulbriefje’ nog niet gezien? Wacht maar af. Het kan op een dag zomaar voor uw neus liggen…
Alvast bedankt voor het invullen!